Cukrom cukrom mondd meg nékem ki a legcukrosabb a vidéken???? a 10 legismertebb fajta!!!

2016. november 21. - ginavega

Rengetegféle cukrot kipróbáltam már életemben, ezért a nagy cukorkavalkádban néha nem tudjuk hogy mit együnk vagy ne együnk.... Megpróbálom felsorolni az összes cukorfélét íz és tulajdonság szerint amit eddig kipróbáltam, ha valamit kihagytam nyugodtan posztoljátok ki nekem, azzal is okosabb leszek!! :)
A bejegyzésem nem tudományos tanulmány, hanem egy személyes tapasztalat eredménye, ezért nyilván nem írok kisregényt egy-egy cukorfajtáról, csak 1-2 infot. 

1. Kristálycukor - avagy a csendes gyilkos
A kristálycukor íze semmilyen édes és ipari szinten olcsó az előállítása. A kész termékek 70-80%-a tartalmaz normális kristálycukrot, vagyis mindenhez hozzáadják, ha tetszik ha nem. Alapjában véve nem lenne gond a kristálycukorral sem, ha a mennyiség nem lenne az egekben. Már Norbi (Schobert) is megmondta, hogy az ipari cukrok teszik beteggé az embereket, diabétesz, szívinfarktus, agyvérzés, trombózis és miegymás megbetegedéssel. Én majdnem minden terméknek megnézem a cukortartalmát és mivel egy kockacukor 3g, ezért tudom hogy mondjuk a dobozos kávé (késztermék) vagy a sima csoki agyon van cukrozva, akkor is ha nagyon szeretem, tudatosítani kell sokszor egy vásárlásnál, hogy 2 dl fincsi kávéban valójában 3-10 kockacukor van vagy több is és máris nem nyúlsz hozzá....
Az ilyen képektől meg mondjuk rémálmaim vannak:

kockacuki.jpg

(fotó az internetről)

De belegondolsz mennyi cukrot eszel 1 nap???  Meghát a nagy kérdés, miért kell mondjuk egy kávéba (a fenti Starbucksos kávé) 9,5 kocka cukor??? ez már mondjuk drogdílerkedés!!!! vagyis függő leszel és gyorsan kinyúlsz tőle... sajnos......Ennek a barna testvére, a barnacukor ugyanaz, csak az előállítás során nem finomítják halálra, vagy pedig kap egy kis barna melaszt amivel "egészségessé" színezik a sima cukrot. Sima kristálycukrot már nagyon régóta nem veszek.

2. Gyümölcscukor vagy fruktóz
Gyümölcscukrot szoktam venni a dm-ben néha. Nem tudom mennyire egészségesebb mint a sima cukor, mindenesetre a dobozon az áll, hogy nem emeli egekbe a vércukorszintet mint a sima kristálycukor. De sajnos ha valakinek diabétesze van, akkor ez a cukor nem alternatíva, sőt sok esetben nehézkes emésztéshez vezethet. Esetleg még az elhízást is elősegíti. Ezért ezt a cukrot akkor használom ha tényleg nincs itthon semmi....

3. Nyírfacukor vagy Xilit
A nyírfacukor sokak szerint csak a nyírfához van köze, pedig nem. Cukoralkoholból szintetikusan van előállítva vagyis picit mesterkélt, pedig xilit a természetben is sokszor előfordul, eperben, málnában de még karfiolban is. A nyírfa lehet része az előállításnak de elhagyagolható, vagyis például kukoricarostból is előállítható. A lényeg, hogy a nyersanyagok különböző előkezelése után nyert xilózt alakítják tovább kémiai úton hidrogénezéssel, illetve fermentációval. A végterméket sokszor megtaláljuk rágókban, fogkrémekben. Alacsony glikémiás indexe jóval a kristálycukor alatt van. Kalóriatartalma 40% kevesebb mint a sima cukoré, ezért sokszor használják diétás termékekben, egészséges étrend részeként stb... Én szeretem a nyírfacukrot, bár ritkábban használom mint a többit de jónak tartom és ízre is kíváló. 

4. Méz
A méznek van a legrégibb történelme, mivel a kristálycukor előtt ez volt az egyedüli édesítőszer. Sajnos ha az összetételét tekintjük, akkor nem jobb mint a kristálycukor,vagyis majdnem ugyanannyi kalória van benne mint a sima cukorban. Az összetétele miatt azért jóval egészségesebb mint az ipari cukor, és a gyulladáscsökkentő hatása torokfájáskor már ezerszer bizonyított. Én szeretem a mézet, sokfélét kipróbáltam már, a kislányomnak is szívesen adom vajaskenyérre. DE! Azt ajánlom hogy helyi méhésztől vegyed a mézet, olyanoktól akik megbízhatóak, mert a boltokban kapható mézek, azok csak úgy néznek ki mint a méz, legtöbbször kukoricaszirupból csinálják meg egy kis aroma és ennyi.... Nem baj, ha kristályos a mézed, az a legtermészetesebb... hmmm teába milyen finom is... szeretem...Nos, egyvalamit felejtettem el mondani a mézhez, hogy vegánok nem szokták enni mert állati eredetű. A mézzel vagyok úgy, hogy etikai okokból is el tudom fogadni a méz fogyasztást, amennyiben az állatot szabadon álló kaptárban (pl. egy erdőben vagy mezőn) tartják és meg van teremtve a fair körülmény az állat számára. Nekem nehéz a méztől megválnom mert itt sok családi méhészet van (anyósoméknál is van) ahol tényleg az erdőben, tisztáson szabadon vannak az állatok és a méz lecsapolása nem megterhelő nekik. A mutyi méz ami a szupermarketek polcain vannak, tulajdonképpen vegánok :D mert méhet tuti nem láttak..... A nagyipari mézgyártást amit az állatok kihasználásával visszaélésével érik el, abszolút elítélem. (ez ugyanolyan kegyetlen mint a tejgyártás) Most valaki mondhatná azt is, hogy jó dehát valahol a családi kaptár is kihasználás, arra azt mondom, hogy a méz Isten ajándéka és akkor mikor betegek vagyunk akkor sokszor egészségesebb egy kanál méz mint egy bekapott torokfájásra való mesterségesen előállított cukorka... (aki ezt nem így gondolja, attól elnézést kérnék, de a méz az egyetlen ahol azt mondom, hogy sok esetben segít rajtunk, amikor más nem segít)

5. Kókuszvirágcukor
Igen, igen, igen, nagyon!!!! A kókuszvirágcukrot (vagy pálmacukor) kb. fél éve ismerem. Eddig nem akartam venni mert viszonylag drága, meghát az egészségügyi háttere nem igazán azt sugalja, hogy a vércukorszintem nem ugrik az egekbe... Tudományos kutatásokat még nemigen végeztek ez ügyben, de mivel a kalóriaszáma 100 grammonként 380 felett van, jó ha csak módjával eszegetjük. Kellemes karamellíze van, sok sütiben és smoothieban próbáltam már ki, a legfinomabb cukorfajta minden cukor közül. De mégis azt ajánlom, hogy van ennél olcsóbb megoldás is, meg egészségesebb is, tehát ezt a fajtát, csak a legfinomabb sütidhez, a legfinomabb kávédhoz, a legfinomabb smoothiedhoz egyed igyad. 

6. Agavészirup
Az agavé egy mexikói növényke amiből ezt a szirupot nyerik. Az egyik oldal felmagasztalja az agavét, a másik szídja és a juharszirupot tartja előnybe. Az egyik tanulmány azt írja, hogy az agavé glikémiás indexe 13, míg a juharszirupé 54. De aztán az előny ennyi. Nagyon magas a fruktóz tartalma, amit egyesek gyomra nem igazán dolgoz fel, ezért a fruktóz érzékenyeknek ez abszolút "no go". Nálam ízben nincs különbség az agavé és a juhar között... mindkettőt szeretem :) és akkor jöjjön a kedvencem:

7. Juharszirup
Kezdjük a jó hírrel. A kalória értéke alacsonyabb mint a kristálycukoré meg a mézé... és akkor ennyi is volt :)
Az üzletekben lehet hogy láttátok hogy többféle fajta van AA osztályozástól D-ig, vagyis a világostól a teljesen sötétig, az ízben a sima édestől a karamellédesig. A juharszirupot nagyon szeretem, rendszeresen rendelek az interneten belőle mert viszonylag jó áron kapható és sokáig eláll mint a méz. Smoothiekba, sütikbe de még 1-2 csepp a salátába is nagyon finommá teszi az ételeket. 

8. Rizsszirup
Ezt a cukorfajtát kb. 2-3 éve ismertem meg, amikor megcsináltam egy méregtelenítőkúrát. Soha életemben nem hallottam a rizsről mint édesítőről, de kíváncsivá tett és rögtön vettem is belöle. A rizsszirup nagyon összetett állagú, nehezen kanalazható, fura ízű édesítő, olyan melaszféle....Szóval azt olvastam erről a szirupról, hogy amikor a rizsszirupot előállítják, akkor az összetett szénhidrátokból maltóz és glükóz lesz. A maltóz megemésztése elég nehézkes folyamat, ezért a szervezet nem jelez már 1 óra után mint mondjuk egy adag csoki elfogyasztása után ami sima kristálycukorból van, hogy jöhetne már a következő harapnivaló.  A méregtelenítőkúrán azt mondták nekem hogy nem mindig dolgozza fel a szervezet a rizsszirupot, ezért van amikor szépen átfolyik rajtad, mint egy csendes utazó... jó lenne ez a fajta édesítés, de az ízét nem nagyon tudom megszokni... meg elég macerás, ez a nehézkesen üvegből kibányászható melasz...  A majdnem átlátszó rizsszirup az nem tudom hogy készül, és milyen hatása van, mert én csak a melaszos sötétbarna rizsszirupot ismerem. Aki tud ehhez kapcsolódóan írni nekem, azt megkérem hogy mindenképp tegye meg!!

9. Eritrit
Nos ehhez csak annyit mondanék Norbi cukor. Először életemben akkor találkoztam eritrittel, amikor megjelentek az első Norbi termékek, akkor még Pesten éltem és benne voltam én is az Update lázban. Nem kell erről ódákat mesélni, több száz meg száz ember lefogyott ennek a cukorfajtának a segítségével. Megmondom őszintén, hogy amikor kijöttem Ausztriába és megmondtam, hogy eritritet használok pislogtak nagyokat az osztrákok, és fogalmuk sem volt róla hogy mi ez. Azóta ide is berobbant az eritrit-tudat és nagyon sok diétás, low carb és csökkentett cukortartalmú élelmiszerekben megtalálható. Az eritrit egy cukoralkoholból kivont kristályos cukorfajta, amit erjesztés útján állítanak elő. Alacsony a glikémiás indexe, ezért cukorbetegek is fogyaszthatják, de vigyázni kell mert nagyobb mennyiségben hashajtó hatása van. Ezt sajnos én is alá tudom támasztani, sajnos engem nagyon felfúj és gyomorfájást okoz, ezért eritritet szinte soha nem használok.  De ez lehet hogy csak megszokás kérdése, mivel a sok tapasztalat bizonyítja hogy cukorbetegeknek bejön ezért semmi rosszat nem tudok róla mondani. Mindenki más és más, ha valaki erre esküszik akkor nekem oké...  ;)

10. Sztivia
Dél Amerika büszke hozománya ez a növényke, már több 100 éve használják, de ide Európába csak később jutott el. Emlékszem, hogy a fű alatt rendeltem meg régebben,  mert akkor még nem volt mint édesítőszer jóváhagyva, csak mint fürdősó. :D Fürdősó, haha.... 2011-től meg milliárdos cukorüzlet.... Cukorbetegek is fogyaszthatják, mert alacsony a glikémiás indexe. 2 fajtája van, az egyik az igazi növény szárított verziója a zöld cukor ami a legtermészetesebb sztivia. Borzalmas íze van, ezért ezt szinte soha nem használtam, nem bírom sajnos az ízét. A másik fajta a sztiviaglükozid, vagyis a mesterséges úton előállított fajtája, ennek is borzalmas íze van, de ha keverik más cukrokkal akkor nem lehet annyira kiérezni a fanyarkás ízt. Aki ezt szereti szíve joga, hiszen nagyon értékes ez a cukorfajta, úgyhogy a természetes sztiviát mindenképp preferálom.

 Összegzés: Tulajdonképpen nincs szükségünk cukrokra, mert a gyümölcsök a zöldségek, de még a gabonafélék is tartalmazzák a megfelelő cukormennyiséget. A szervezetünk pedig elő tudja állítani magának a cukrot. A hozzáadott cukorral nem is lenne akkora probléma, ha nem tonna mennyiségben zabálnánk. (A WHO szerint 1 hónapban egy ember 3 kg cukrot eszik, nos én már csak azon csodálkozom, hogy a gyerekek hogy bírják ki ezt a mennyiséget, a sok cukorka, csoki, rágó, nyalóka meg kekszek mellett)
Már bocs a kifejezésért, de azért a cukor akkora biznisz mert boldog boldogtalan cukrozza az ételeit akkor is amikor pár csepp méz, vagy juharszirup hozzáadásával megőriznék az ételeink a saját ízeiket. Sok cukorféle iszonyatos nagy utat tesz meg, Kanadából, Dél Amerikából, de a Közelkeletről is, ezért a sok alternatíva mellett mégis a hazai méz nyeri a versenyt sok esetben. 
Dehát legyen happy end a vége a történetnek, akinek nincs lehetősége erre arra a cukorfajtára, csak egy kis sima mézre az is ügyeljen a napi mennyiségre, vagyis a teljes kalóriamennyiség 5-10% tegye csak ki a cukrot és élvezze a finom gyömölcsök és zöldségek sokszínűségét és ízét. Az egyik legfontosabb érzékelőképességünk az ízlelés, ezért ne éljünk vele vissza a túlzott cukorfogyasztás miatt. #ölelés #puszi #ginavega

gyumik.jpg

 (fotó: internetről)

A bejegyzés trackback címe:

https://ginavega.blog.hu/api/trackback/id/tr6511960023

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása